Vuonna 1986 toimintansa aloittanut Insinööritoimisto Comatec Oy, nykyisin Comatec Group tarjoaa teknologiateollisuuden ja koneenrakennuksen suunnittelu-, projektinhallinta- ja asiantuntijapalveluita useille eri toimialoille. Comatecin pääkonttori sijaitsee Tampereella ja toimipisteitä on jo lähes kahdellakymmenellä paikkakunnalla Suomessa, Virossa ja Puolassa. Tamperelaislähtöisestä pienestä insinööritoimistosta on vuosien saatossa kasvanut kansainvälisestikin menestynyt yritys ja tänä päivänä Comatec Group työllistää jo yli 600 alan ammattilaista.
Monialaisuus ja todellinen toimialatuntemus on haastava yhtälö – jonka Comatec kertoo hallitsevansa. Comatec Groupilla on vuosikymmenien kokemus teknologia-alalta ja erityisenä vahvuutenaan se mainitsee erilaiset tehtävät liittyen muun muassa työkoneisiin ja hyötyajoneuvoihin, teollisuusautomaatioon ja konemodernisointeihin sekä materiaalinkäsittelyyn, tuotantojärjestelmiin, voimalaitoksiin ja kattiloihin. Vuodesta 2010 Comatec Groupiin on kuulunut myös kattilalaitosten suunnittelu- ja modernisointiprojekteihin erikoistunut Rantotek. Rantotekilla on toimipisteet Tampereella ja Varkaudessa, joissa työskentelee yhteensä 32 energia-alan ammattilaista. Rantotek tarjoaa palveluita aina suorituskykylaskelmista ja polttotekniikasta kattiloiden yksityiskohtaiseen suunnitteluun.
Rantotekin Tampereen toimipiste sijaitsee keskustan tuntumassa, entisessä pienteollisuustalossa. Siellä voimalaitosten ja putkistojen osia työkseen mallintaa suunnitteluinsinööri Tytti Soininen. Soininen on itse asiassa niin sanottu tupla-inssi, sillä hän on suorittanut sekä kone- ja tuotantotekniikan että tietotekniikan insinöörin tutkinnon.
–Tietotekniikan alaa muutaman vuoden opiskeltuani huomasin, että ala ei ollutkaan minua varten. Halusin kuitenkin suorittaa opintoni loppuun. Kun kädessäni sitten oli tietotekniikan insinöörin paperit, hakeuduin saman tien opiskelemaan kone- ja tuotantotekniikan linjalle, Tytti kertoo.
–Täytyy sanoa, että se on kyllä yksi parhaista valinnoista, mitä olen elämässäni tehnyt.
Tekemällä oppii
Aiemman tutkinnon aikana käydyistä pohjakursseista oli hyötyä. Tytti Soininen suoritti kone- ja tuotantotekniikan opinnot kolmessa vuodessa ja valmistui keväällä 2016. Kun opinnäytetyöprojekti turvekoneita valmistavalla Peatmaxilla oli loppusuoralla, Tytti päätti hakea Rantotekille töihin.
–Huomasin, että Rantotek hakee uusia työntekijöitä. Vaikka pohjakoulutukseni ei ole ihan voimalaitostekniikkaa, putkistojen suunnitteluohjelmat kiinnostivat minua jo opiskeluaikana, Tytti kertoo.
Nyt hän työskentelee suunnitteluinsinöörinä Rantotekilla, jossa hänen työnkuvaansa kuuluu muun muassa voimalaitoksen eri osien suunnittelu ja mallintaminen.
Vaikka voimalaitossuunnittelu alana on todella laaja eikä Tytillä ole energiatekniikan pohjakoulutusta, on hän pärjännyt työssään todella hyvin.
–Työtä tekemällä oppii, Tytti kertoo.
–Tämä on pitkälti tiimityöskentelyä eli yhdessä suunnitellaan, hän tarkentaa.
Hän kertoo, että on viihtynyt työssään erittäin hyvin. Mielenkiintoinen työ ja mahtavat työkaverit mahdollistavat sen, että töihin menee joka päivä mielellään.
–Hyvä työilmapiiri on todella tärkeää, Tytti summaa.
Työssään Tytillä on käytössä Autocad ja Inventor sekä Autocadin Plant 3D, jolla suunnitellaan pääasiassa putkistoja.
Kun Tytti aloitti Rantotekilla, hän oli toimiston ainoa nainen.
–Mutta sen jälkeen meitä naisia on palkattu useita, Tytti kertoo.
–Tällä hetkellä meitä on yhteensä viisi naista. Kolme suunnittelijaa, lujuuslaskija ja prosessisuunnittelija.
Jenkkiautoja ja off roadia
Autot ja moottorit ovat aina olleet lähellä Tytin sydäntä -erityisesti amerikkalaiset autot. Tytti asuu miehensä Jorin kanssa omakotitalossa Ylöjärven Takamaalla, ja 8000:n neliön tontti autotalleineen mahdollistaa niin autojen säilyttämisen kuin korjaamisenkin. Kun harrastaa vanhoja jenkkiautoja, ei korjaamiseltakaan voi välttyä. Tytti on perehtynyt ajamisen lisäksi myös autojen tekniseen puoleen eli hän huoltaa ja laittaa omat autonsa.
–Itselläni on tällä hetkellä meneillään pikkuinen projekti, Tytti paljastaa hymyillen.
–Autotallissa on levällään vuoden -77 Chevroletin pick-up. Siellä se ilman moottoria odottaa, että saan sen korjattua ja pääsen sillä sitten rälläämään! Tytti nauraa.
–Tarkoituksena on, että saisin sen ensi keväänä ajoon.
Chevroletin lisäksi tallista löytyy ainakin vihreä Ford Fairlane Galaxie vuosimallia 1959.
Tytti kertoo harrastavansa myös off roadia. Off road on Tytin ja hänen miehensä Jorin yhteinen harrastus.
–Siihen käyttöön meillä harmaa, -78 vuoden pikappi. Sillä on ajettu paljon metsässä ja on se sen näköinen. Siinä ei ole tällä hetkellä senttiäkään suoraa peltiä, Tytti kertoo nauraen ja lisää, että harrastus on sen takia tällä hetkellä niin sanotusti tauolla.
Kyseisellä autolla ajettu metsän puolella niin paljon, että siitä on ohjaustehostin revennyt rungosta irti ja moottori on rikki. Tytti vakavoituu ja toteaa, että isolla autolla metsässä ajaminen on aika rankkaa autolle.
Käyttöautona Tytillä on Mersu ja sillä hän taittaa esimerkiksi työmatkat Takamaalta Tampereen keskustaan. Aikaa 25:n kilometrin matkaan kuluu noin puolisen tuntia. Töihin Tytti menee jo seitsemäksi välttääkseen pahimmat ruuhkat. Puolen tunnin automatkat taittuvat joutuisasti ja musiikkia Tytti kertoo kuuntelevansa fiiliksen mukaan.
–Useimmiten kuuntelen kuitenkin sellaista musiikkia, jossa voin laulaa mukana – kovaa ja korkealta!
Autoharrastuksensa lisäksi Tytti kertoo myös laulavansa sekä soittavansa pianoa. Hän pelaa myös tietokonepelejä sekä piirtää ja maalaa, ja omien sanojensa mukaan kirjoja tulee luettua todella paljon.
Mustangilla halki Route 66:n
Tytti on työskennellyt Rantotekilla nyt kolmen vuoden ajan ja hänen uransa energiatekniikan ja voimalaitossuunnittelun parissa on vasta alussa.
–Toivon, että oppimiskäyrä on todella noususuhdanteinen ja ura kehityssuuntainen. Haluan kehittyä suunnittelijana. Olisi mahtavaa päästä vielä joskus vetämään jotain isoa projektia, Tytti kertoo.
Lähitulevaisuuden haaveissa siintää myös omakotitalon laajennus sekä tallissa ilman konetta lojuvan pikapin laittaminen ajokuntoon.
Autoja harrastavan Tytin yksi suurimmista haaveista on hakea itselleen Jenkeistä Mustang ja ajaa pitkin legendaarista Route 66:ta halki mantereen.
–Sanotaan, että realistinen toive on hakea vuoden –67–69 Mustang Fastback. Mutta jos ihan unelmiin mennään, niin sitten se on kyllä ehdottomasti vuoden 1967 Ford Mustang Shelby GT500, Tytti kertoo silmät loistaen ja toteaa, että sitä varten täytyisi sitten kyllä voittaa lotossa.
Teksti: Kirsi Honkakorpi Kuva: Shutterstock/Comatec